نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشکی ايران

به اطلاع می‌رساند «نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشکی ايران» با نام اختصاری (نوپا) با هدف بهره‌برداری اثربخش و مبتنی بر اخلاق از تحقيقات، توسعه کمی و کيفی، مديريت و هدايت بهينه پژوهش‌های نظام سلامت، افزايش دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعاتی، ارتقای مشاهده‌پذيری نتايج تحقيقات وپايش، رصد، توزيع و ترويج دانش توليد شده از پژوهش‌های پزشکی در معاونت تحقيقات و فنآوری وزارت بهداشت طراحی و پياده‌سازی شده است.

به اطلاع می‌رساند «نظام نوين اطلاعات پژوهش پزشکی ايران» با نام اختصاری (نوپا) با هدف بهره‌برداری اثربخش و مبتنی بر اخلاق از تحقيقات، توسعه کمی و کيفی، مديريت و هدايت بهينه پژوهش‌های نظام سلامت، افزايش دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعاتی، ارتقای مشاهده‌پذيری نتايج تحقيقات وپايش، رصد، توزيع و ترويج دانش توليد شده از پژوهش‌های پزشکی در معاونت تحقيقات و فنآوری وزارت بهداشت طراحی و پياده‌سازی شده است. اين نظام مجموعه‌ای از شيوه‌نامه‌ها و سامانه‌های اطلاعات پژوهشی شامل اطلاعات پژوهشگران و نويسندگان مقالات، طرح‌های تحقيقاتی، پايان‌نامه‌ها، مقالات، مجلات،‌ کتاب‌ها و ساير اقلام اطلاعاتی است. سامانه‌های نوپا شامل 12 سامانه اطلاعات علمی پژوهشی است که 12 خدمت نوين پژوهشی را در دوازدهمين دولت خدمتگزار به پژوهشگران علوم پزشکی کشور ارائه می‌نمايد. اين سامانه‌ها شامل سامانه علم‌سنجی اعضای هيات علمی، سامانه نشريات (مجلات) علمی پژوهشی، سامانه انتشارات و کتب، بانک پايان‌نامه‌ها، سامانه مجلات نامعتبر و جعلی، سامانه نتايج و اخبار پژوهش‌های سلامت، سامانه منبع ياب، سامانه مشابهت ياب، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی،کتابخانه ملی ديجيتال پزشکی، سامانه علم سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و بانک اطلاعات طرح‌های تحقيقاتی است فهرست و آدرس تمامی اين سامانه ها در درگاه نوپا به آدرس www.research.ac.ir l موجود است .

نویسنده
زهرا نصیری

زهرا نصیری

فارغ التحصیل کارشناسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان علاقه مند به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت و استفاده از IT در مراقبت سلامت

مطالب پیشنهادی
هوش مصنوعی گوگل در تشخیص سرطان سینه رادیولوژیست ها را شکست داد!

هوش مصنوعی گوگل در تشخیص سرطان سینه رادیولوژیست ها را شکست داد!

گوگل یک سیستم جدید هوش مصنوعی نوین توسعه داده است که می‌تواند با دقت بسیار بالایی تومورهای سرطان پستان را شناسایی کند. اگرچه دستگاه‌های ماموگرافی بهترین ابزار تشخیصی برای تشخیص سرطان به شمار می‌روند، اما یک ابزار غربالگری مناسب نیستند؛ زیرا پزشکان ممکن است توسط این دستگاه‌ها در برخی موارد نتوانند حضور تومورهای سرطانی را به درستی تشخیص دهند.