۱۰ فناوری جدید و برتر پزشکی در سال ۲۰۱۹ برای نجات جان انسان‌ها!

فناوری و پزشکی سالهاست با هم عجین شده‌اند. پیشرفت‌های مداوم در داروسازی و زمینه پزشکی موجب نجات جان میلیون‌ها نفر از مردم شده و بسیاری دیگر را بهبود بخشیده است.

با گذشت سالها و پیشرفت فناوری، هنوز نمی‌توان گفت پیشرفت‌های بعدی چه خواهد بود. در همین راستا ۱۹کالامگ در ادامه ۱۰ فناوری برتر پزشکی در سال ۲۰۱۹ آورده شده است:

۱۰-اسپری‌های هوشمند آسم

اسپری گزینه اصلی درمان آسم هستند و برای ۹۰٪ بیماران موثر خواهد بود. با این حال، در واقعیت، تحقیقات نشان می‌دهد که فقط در حدود ۵۰٪ از بیماران شرایط تنگی نفس را تحت کنترل خود دارند و حدود ۹۴٪ از اسپری‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند. برای کمک به مبتلایان آسم برای مدیریت بهتر شرایط خود، دستگاه اسپری هوشمند با قابلیت بلوتوث ایجاد شده است که تاریخ و زمان، دوز اسپری کردن را ثبت می‌کند. این داده‌ها سپس به گوشی هوشمند بیماران ارسال می‌شود تا بتوانند وضعیت خود را پیگیری و کنترل کنند.

۹- جراحی روباتیک

جراحی روباتیک در عمل‌های کمتر تهاجمی استفاده می‌شود و به دقت، کنترل و انعطاف پذیری جراحی کمک می‌کند. در حین جراحی روباتیک، جراحان می‌توانند کارهای بسیار پیچیده‌ای را انجام دهند که در غیر این صورت یا بسیار دشوار یا غیرممکن هستند.

۸- سنسورهای بی‌سیم

پیشرفت‌های پزشکی به دانشمندان و پزشکان این امکان را داده است تا سنسورهای الکترونیکی را ایجاد کنند که بتواند در مغز قرار بگیرد و هنگامی که دیگر نیازی به آن‌ها نیست،در بدن حل شوند. این وسیله به پزشکان در اندازه‌گیری دما و فشار درون مغز کمک می‌کند. از آنجا که سنسورها قادر به حل شدن هستند، نیاز به جراحی‌های اضافی برای خارج کردن آنها را کاهش می‌دهند.

۷- چاپ ۳ بعدی

چاپگرهای ۳ بعدی به سرعت به یکی از داغ‌ترین فناوری‌های موجود در بازار تبدیل شده‌اند. از این پرینترها می‌توان برای ایجاد ایمپلنت و حتی مفاصل استفاده کرد که در حین جراحی استفاده می‌شود.

۶- چاپ زیستی اندام مصنوعی

چاپ زیستی اندام مصنوعی یک فناوری پزشکی نوظهور است. اگرچه در ابتدا زمینه‌ای برای تولید سلولهای پوستی به ویژه برای قربانیان سوختگی بود، اما به آرامی امکانات جالب‌تری را فراهم کرده است. دانشمندان توانسته‌اند عروق خونی، تخمدان‌های مصنوعی و حتی پانکراس ایجاد کنند.

۵- گجت‌های پوشیدنی

تقاضا برای گجت‌های پوشیدنی از زمان معرفی آنها در چند سال گذشته و از زمان رشد بلوتوث در سال ۲۰۰۰، افزایش یافته است. ردیاب‌های سلامت اندام، آمادگی جسمی و ضربان قلب تا الگوی خواب را ردیابی می‌کنند. پیشرفت این فناوری‌های پوشیدنی در جریان است و در ارتباط با بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی نیز در حال پیشرفت هستند.

۴- دارودرمانی دقیق

دارو درمانی دقیق، به پزشکان این امکان را می‌دهد که داروها و روش‌های درمانی خاص و شخصی را برای درمان بیماریها مانند سرطان بر اساس ژنتیک فرد انتخاب کنند. این داروی شخصی بسیار مؤثرتر از سایر انواع درمان است زیرا براساس ژن ها و پروتئین های خاص بیمار به تومور حمله می کند و باعث ایجاد ژن می شود جهش ها و ایجاد آسان تر آن توسط داروها و عوارض درمان‌های عمومی را نیز ندارد.

۳- واقعیت مجازی

واقعیت مجازی مدتی است در هر زمینه کاربرد پیدا کرده است. اخیراً ، با پیشرفت‌های پزشکی و تکنولوژیکی، دانشجویان پزشکی توانسته‌اند با استفاده از فناوری به تجربه زندگی واقعی نزدیک شوند. ابزارهای پیشرفته و دستگاههای VR به آنها کمک می‌کند تا با تمرین تجربه مورد نیاز خود را بدست آورند. دستگاههای VR همچنین به عنوان یک کمک عالی برای بیماران، در تشخیص ، برنامه های درمانی و کمک به آماده سازی آنها برای رویه‌هایی درمانی به شمار می‌رود و در توانبخشی و بهبودی بیمار بسیار مفید واقع شده است.

۲- Telehealth

Telehealth یک فناوری به سرعت در حال توسعه است که به بیماران اجازه می‌دهد به جای انتظار برای قرارهای حضوری با پزشک خود، از طریق دستگاه‌های دیجیتال خود مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنند. به عنوان مثال، برنامه‌های قابل نصب روی گوشی وجود دارد که به بیماران امکان می‌دهد با پزشکان و سایر متخصصان پزشکی به طور واقعی صحبت کنند تا تشخیص فوری و توصیه‌های پزشکی را دریافت کنند.

۱- CRISPR

پیشرفته‌ترین فناوری پزشکی ۲۰۱۹ بدون شک CRISPR یا ویرایش ژن است. این روش با شناخت مکانیسم‌های سلول‌های باکتری و ویروس‌های مهاجم، کار می‌کند و سپس قادر به “قطع” رشته های DNA آلوده است. این برش DNA همان روشی است که قدرت درمان بیماری را دارد. با اصلاح ژن‌ها، برخی از بزرگترین تهدیدات برای سلامتی ما، مانند سرطان و HIV به طور بالقوه می‌توانند طی چند سال بر طرف شوند.

منبع: https://www.19kala.com

نویسنده
مطالب پیشنهادی