سلامت الکترونیک

در ابتدا عبارت سلامت الکترونیک تنها به خدمات اینترنتی سلامت اشاره می نمود، اما با گذر زمان تعاریف گسترده تر و جامع تری برای این عبارت در نظر گرفته شده است.

 

امروزه سلامت الکترونیک  (E-Health)به معنی تمام ارتباطات بین کامپیوتر و خدمات سلامت می باشد  شامل کاربرد اصول، راهکارها و فناوری های اطلاعات جهت بهبود وضعیت سلامتی جامعه و مدیریت فرایند ارائه ی خدمات سلامت در جهت افزایش تاثیر و قدرت ارتباط میان بیماران، پزشکان، کارفرمایان، آزمایشگاه ها، داروخانه ها، بیمه ها و … می باشد.

ابزار سلامت الکترونیک نقش مهمی در پیوستگی فعالیت های مرتبط به مراقبت های سلامت، مدیریت و برنامه ریزی خدمات سلامت تا اجرای رویه های جراحی را ایفاء می کند.

براى توصیف واژه سلامت الکترونیک باید از فناورى اطلاعات و ارتباطات (Information Communication Technology) در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات دیجیتالى در بخش سلامت و بهداشت براى مقاصد بالینى و آموزشى و مدیریتى از طریق الکترونیکى، انتقال ذخیره و بازیابى مى شود.

 

اضافه نمودن حرف e به انتهای امور بهداشتی تنها به معنای الکترونیکی شدن امور وفعالیت ها این حوزه نبوده و e عبارات و ابعاد دیگری را نیز را در بر می گیرد که به بهترین وجه سلامت الکترونیک را تفسیر و تعبیر می نماید.

 

حرف E در E-Health تنها به معنای الکترونیک نمی باشد، بلکه نشان دهنده ی ۱۰ ویژگی مهم سلامت الکترونیک است:

 

-1 اثربخشی (Efficiency):

سلامت الکترونیک با کاهش انجام فرایند های تکراری، همانند تکرار آزمایشات و همچنین کاهش خطاهای پزشکی و تداخلات دارویی از طریق سیستم های تحلیل اطلاعات، اثر بخشی خدمات بهداشتی را افزایش می دهد.

- 2افزایش کیفیت مراقبت بهداشتی (Enhancing quality of care) :

با کاهش خطاهای انسانی و قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات سلامت بین ارائه دهندگان، مراکز درمانی قادر به ارائه ی خدمات درمانی و مراقبتی با کیفیت بالاتری خواهند بود.

3- مبتنی بر شواهد (Evidence based):

خدمات و اقدامات درمانی باید مبتنی بر شواهد علمی و ثابت شده باشند. هیچ فرایند و اقدامی نمیتواند بر حسب احتمالات باشد و سلامت الکترونیک از مستند بودن این فرایندها اطمینان حاصل می کند.

- 4توانمند سازی بیماران و مشتریان (Empowerment of consumers and patients):

با ارائه ی اطلاعات پزشکی در پرونده ی الکترونیک سلامت، بیماران قادر به دسترسی به اطلاعات و آموزش های لازم در خصوص وضعیت سلامتشان به وسیله ی اینترنت می باشند و سلامت الکترونیک از این طریق درهای جدیدی به روی پزشکی مدرن و بیمار محور ایجاد می نماید.

- 5ترغیب رابطه ی نوین پزشک و بیمار (Encouragement):

سلامت الکترونیک ارتباط بیمار و ارائه دهندگان خدمات سلامت را وارد مرحله ی جدیدی می کند. به صورتی که تصمیمات با آگاهی و بر اساس اطلاعات مشترک بین بیمار و پزشک گرفته می شوند.

- 6آموزش (Education):

آموزش های پزشکی از جمله مهم ترین جنبه های سلامت الکترونیک می باشند. پزشکان و ارائه دهندگان خدمات سلامت از طریق منابع آنلاین آموزش های به روز را دریافت می کنند و بیماران نیز در خصوص وضعیت سلامتی شان و روش های پیشگیری و بهبود آموزش می بینند.

- 7قابلیت تبادل اطلاعات و ارتباطات (Enabling information exchange and communication):

با تعریف استانداردهای اشتراک گذاری داده ها، سلامت الکترونیک بستری جهت تبادل اطلاعات سلامت بیماران و ارتباط بین مراکز ارائه دهنده ی خدمات سلامت ایجاد می نماید.

- 8توسعه ی حیطه ی مراقبت های بهداشتی (Extending the scope of healthcare):

سلامت الکترونیک در حال از بین بردن محدودیت های فیزیکی ارائه ی مراقبت های بهداشتی می باشد. امروزه افراد می توانند از هر نقطه ی زمین به وسیله ی اینترنت به خدمات سلامت (از توصیه های درمانی تا اقدامات پیچیده تر) دسترسی داشته باشند.

- 9اخلاقیات (Ethics):

همانطور که گفته شد سلامت الکترونیک نوع جدیدی از ارتباط بیمار و پزشک را معرفی می کند و متعاقبا چالش ها و تهدیدهای جدیدی در زمینه ی اخلاقیات پزشکی از جمله اخذ رضایت آگاهانه، محرمانگی اطلاعات و برابری افراد در دسترسی به خدمات سلامت ایجاد می شود.

- 10برابری و عدالت (Equity):

از اهداف مهم سلامت الکترونیک ارائه ی خدمات مراقبت بهداشتی به همه ی گروه های جامعه و دسترسی برابر افراد به این خدمات می باشد. اما در حال حاضر واقعیت این است که این سلامت الکترونیک باعث ایجاد فاصله بین افرادی که به تجهیزات کامپیوتری و اینترنت دسترسی دارند و آن هایی که توانایی تهیه ی این امکانات را ندارند، شده است. این فاصله تنها با تعریف سیاست های جدید در زمینه ی برابری در دریافت خدمات سلامت به وسیله ی دولت ها از بین خواهد رفت.

 

                                 

 

 

نویسنده
مطالب پیشنهادی
مجوز قبلی الکترونیکی (ePA) چیست؟ (قسمت سوم)

مجوز قبلی الکترونیکی (ePA) چیست؟ (قسمت سوم)

همانطور که حجم مجوزهای قبلی افزایش یافته است ، صنعت نیز برای وضع استانداردها و خودکار کردن روند کار بسیار مشتاق است. پیش بینی می شود که با توجه به افزایش تعداد مجوز های قبلی ، لازم است که راهی برای حذف بسیاری از کارهای دستی خسته کننده و وقت گیر از طریق اتوماسیون پیدا کنید.