منابع قابلیت همکاری سریع بهداشت و درمان (FHIR)

جدیدترین استاندارد HL7 منابع قابلیت همکاری سریع بهداشت و درمان HL7 FHIR ،( مخففFast Healthcare Interoperability Resources و به صورت fire به معنای آتش تلفظ می شود) است. هدف از مدل داده FHIR ، مطابق HL7 ، کمک به کاهش چالش های به اشتراک گذاری داده ها و قابلیت همکاری با " ساده سازی [اجرای] بدون از بین بردن یکپارچگی اطلاعات است.

با ظهور سیستم های الکترونیکی سوابق سلامت (EHR) ، انتقال مستقیم دیجیتالی از یک سیستم به سیستم دیگر و قابلیت جابجایی سوابق بیمار امکان پذیر است. با این وجود ، ما همچنان قالب بندی و در دسترس بودن داده ها را به عنوان مشکل اصلی سیستم های مراقبت بهداشتی مشاهده می کنیم. هر مجری سیستم، روش های مختلفی را برای به اشتراک گذاری داده ها یا در برخی موارد ، جلوگیری از اشتراک داده ها ، ارائه می دهد.

در سال 1987 ، سازمان بهداشت در سطح هفت (HL7) به عنوان یک سازمان داوطلب غیر انتفاعی ویکی از چند عضو ANSI یا سازمان توسعه ی استاندارد های مصوب، برای کمک به تعریف قابلیت انتقال داده در صنعت سلامت و مراقبت های بهداشتی شکل گرفت. با گذشت زمان ،HL7 در تعریف استانداردهای اشتراک داده و قابلیت همکاری به یک رهبر تبدیل شد. از زمان تاسیس HL7 ، آنها انواع مختلفی از قالب ها و استانداردهای اشتراک گذاری و انتقال داده ها را ارائه داده اند. این قالب ها در طول سال ها برای تأمین نیازهای ارائه دهندگان داده و مصرف کنندگان ، با موفقیت های مختلف و اغلب محدودیت ها ، تکامل یافته اند.

نسخه های دو و سه ( HL7 v2, v3 )، که شروع بسیار خوبی برای همکاری بین داده ها بودند ، ثابت کرده اند که بیش از حد ساختار ندارند یا دامنه آن بسیار محدود است که برای همه کاربردهای بالینی مفید باشد. برای رفع این محدودیت ها ، بسیاری از فروشندگان برای فعال کردن اشتراک داده ها ، فرم های داده و استانداردهای رابط برنامه نویسی برنامه (API) خود را ایجاد کردند.

مطلب مرتبط: API ها در بهداشت و درمان

از آنجا که هیچ استاندارد جهانی اجباری برای تبادل داده وجود نداشت ، قالب و تقسیم بندی ادغام، فشار زیادی را به تیم های (ادغام) فروشنده وارد می کرد. هر سیستم EHR دارای قالب داده های خاص خود است (اغلب یک روش ترکیبی با استفاده از برخی استانداردهای صنعت بهداشت و قالب های سفارشی خاص خود). این امر به تیم ادغام نیاز داشت تا برای هر پلتفرمی که می خواهند با آن ادغام شوند ، پیاده سازی های سفارشی ایجاد کنند. از آنجا که هر پیاده سازی به زمان و هزینه بالایی نیاز داشت ، این بدان معنا بود که API هایی که قصد دارند قابلیت انتقال و اشتراک داده را فراهم کنند ، از قضا مانعی برای استراتژی های بزرگتر ادغام شدند.

جدیدترین استاندارد HL7 منابع قابلیت همکاری سریع بهداشت و درمان HL7 FHIR ،( مخففFast Healthcare Interoperability Resources و به صورت fire به معنای آتش تلفظ می شود) است. هدف از مدل داده FHIR ، مطابق HL7 ، کمک به کاهش چالش های به اشتراک گذاری داده ها و قابلیت همکاری با " ساده سازی [اجرای] بدون از بین بردن یکپارچگی اطلاعات است. این مدل از مدل های منطقی و نظری موجود استفاده می کند تا مکانیزمی سازگار ، آسان برای اجرا و دقیق برای تبادل داده ها بین برنامه های مراقبت های بهداشتی فراهم کند. "

سوالی که اغلب پرسیده می شود ، این است که FHIR چیست؟ مدل داده های FHIR یک استاندارد برای تعریف منابع و فراداده های مرتبط ، مانند محتوای بالینی و سایر اطلاعات مربوط به سیستم مانند قابلیت های EHR در یک قالب مدولار سازگار ، ساختار یافته و در عین حال انعطاف پذیر است. داده های HL7 FHIR قرار است توسط رایانه ها مصرف شوند اما به گونه ای ساختار یافته اند که امکان خوانایی انسان را فراهم می کند.

جدیدترین نسخه FHIR HL7 (نسخه 4.0) اولین نسخه هنجاری استاندارد FHIR است. این یک نقطه عطف بزرگ برای FHIR HL7 و آینده قابلیت همکاری بالینی در مراقبت های بهداشتی است زیرا هرگونه تغییر در مشخصات باید در گذشته با نسخه استاندارد هنجار سازگار باشد. این به فروشندگان اطمینان می دهد که با انتشار نسخه های جدید قالب "قابلیت همکاری سریع بهداشت و درمان" ، پیاده سازی آنها با گذشت زمان خراب نخواهد شد یا نیاز به بازنویسی ندارد.

FHIR براساس استانداردهای قبلی قالب داده های HL7 مانند HL7 v2 ، HL7 v3 و CDA ساخته شده است. اما اجرای آن آسان تر است زیرا از مجموعه ای مبتنی بر وب مدرن از فناوری API ، از جمله پروتکل RESTful مبتنی بر HTTP ، و انتخاب JSON ، XML یا RDF برای نمایش داده استفاده می کند. یکی از اهداف آن تسهیل همکاری بین سیستم های مراقبت های بهداشتی قدیمی ، سهولت در ارائه اطلاعات مراقبت های بهداشتی به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و افراد با طیف گسترده ای از دستگاه ها از رایانه و تبلت تا تلفن همراه و اجازه دادن به برنامه شخص ثالث توسعه دهندگان برای ارائه برنامه های پزشکی که می توانند به راحتی در سیستم های موجود ادغام شوند.

FHIR با افشای مستقیم عناصر گسسته داده به عنوان سرویس ، جایگزینی برای رویکردهای سند محور فراهم می کند. به عنوان مثال ، عناصر اساسی مراقبت های بهداشتی مانند بیماران ، پذیرش ، گزارش های تشخیصی و داروها می توانند از طریق URL منبع خود بازیابی و دستکاری شوند.

 

مهمترین ویژگیهای HL7 FHIR عبارتند از:

·         اجرای سریع و آسان (رابط های ساده می توانند در یک روز ساخته شوند)

·         پیاده سازی های مرجع برای محیط های برنامه نویسی محبوب

·         بدون محدودیت استفاده از مشخصات، رایگان است

·         پایه قوی در استانداردهای وب - XML ، JSON ، HTTP ، Atom و OAuth

·         قابلیت همکاری از طریق مجموعه ای کاملاً مشخص از منابع

·         تجزیه و تحلیل مبتنی بر هستی شناسی جامع با نقشه برداری رسمی دقیق برای صحت

·         انطباق کامل با معماری های RESTful

 

با داشتن مقرراتی که با استفاده از استاندارد FHIR قابلیت همکاری را تعریف کرده و نیاز به آن دارند ، می توان طی چند سال آینده با " HL7 FHIR " یک فرآیند ادغام یکپارچه و آسان تر را در برنامه های EHR و سیستم های فروشنده انتظار داشت.

با توجه به پیشنهاد فعلی هنوز یک اخطار وجود دارد. استاندارد HL7 FHIR یک قالب داده است اما نحوه دسترسی به منابع در اکوسیستم API را پوشش نمی دهد. به عنوان مثال ، هنگام ادغام با یک سیستم عامل جدید ، روش صحیح دسترسی به نمودار بیمار از طریق تماس API یا به روزرسانی تشخیص بیمار از یک نقطه ادغام خارجی چیست؟

برنامه انفورماتیک سلامت محاسباتی بیمارستان کودکان بوستون در حال کار بر روی برنامه ای به نام SMART(برنامه های پزشکی جایگزین ، فناوری های قابل استفاده مجدد) است SMART .از ساختار داده های مراقبت های بهداشتی استاندارد "FHIR" برای ایجاد یک استاندارد جهانی API به نام SMART در FHIR استفاده می کند. این استاندارد جدید درهای جدیدی را برای استاندارد سازی و ساده سازی ادغام های پیچیده در سیستم عامل های EHR باز می کند.

یکی از امیدوار کننده ترین کاربردهای SMART در FHIR ، امکان جاسازی برنامه ها برای سیستم عامل های EHR موجود در خود EHR است. برنامه ها را می توان توسط فروشندگان شخص ثالث توسعه داد و به طور یکپارچه در EHR ادغام کرد و به برنامه ها اجازه می دهد به یک روش استاندارد ، به داده های داخل سیستم دسترسی پیدا کنند. این دسترسی امکان گسترش قابلیت های EHR را فراهم می کند بدون اینکه فروشندگان EHR عملکرد را خودشان اجرا کنند.

 

چرا FHIR برای بیماران مهم است؟

در حالی که صنعت مراقبت های بهداشتی با تصویب و پیاده سازی FHIR رو به جلو است ، یادآوری مولفه اساسی که همه چیز را به هم پیوند می دهد مهم است: بیش از هر کس دیگر ، این بیمار است که بیشترین سود را از قابلیت همکاری معنایی کسب می کند و نیاز به آموزش در مورد مزایا دارد.

در هر جنبه از زندگی بیمار ، آنها تا آنجا که ممکن است کنترل می کنند تا به نفع خود باشند. آنها پول موجود در حساب بانکی خود را کنترل می کنند و تصمیم می گیرند پول خود را پس انداز کنند یا هر طور که صلاح می دانند آن را خرج کنند. چرا این نباید در مورد داده های مراقبت های بهداشتی آنها نیز اعمال شود؟ با کنترل داده های مراقبت های بهداشتی خود ، بیماران می توانند برای یافتن برنامه های جدید بیمه درمانی که به بهترین وجه نیازهای آنها را برآورده می کند ، می توانند سازمان های تحقیقاتی را کشف کنند تا شرایط خود را بهتر درک کنند ، یا می توانند داده های خود را با سازمان ها به اشتراک بگذارند تا به دیگران کمک کنند.

وقتی صحبت از آن می شود ، هر بیمار باید یک پرونده FHIR شخصی (PFR) داشته باشد زیرا هر یک از ما در یک زمان بیمار هستیم. بگذارید به شما کمک کنم مزایای افزایش قابلیت همکاری را که به عنوان بیمار تجربه می کنید ، درک کنید.

 

سرور FHIR چیست؟

برای درک اهمیت پرونده شخصی FHIR ، لازم است بدانید که سرور FHIR چیست. امروزه بیشتر داده ها در پایگاه داده های اختصاصی ذخیره می شوند که از قالب های خود و روابط خود استفاده می کنند. این مانع از این می شود که داده ها واقعاً قابل تعامل باشند. مانند این است که نهاد فرستنده به یک زبان صحبت می کند در حالی که نهاد دریافت کننده به زبان دیگر صحبت می کند. بدون ترجمه ، آنها نمی توانند یکدیگر را درک کنند و داده های مشترک را بی فایده می کنند. اکنون استاندارد HL7 FHIR این قابلیت را ایجاد کرده است تا به عنوان زبان مشترک برای ارتباطات توسط فرستنده و گیرنده باشد ، و امکان همکاری معنایی را امکان پذیر می سازد. مخزن داده های بیمار ساخته شده بر روی سرور FHIR می تواند تمام داده های موجود از نهادهای مختلف (پزشک مراقبت های اولیه ، پزشک متخصص ، بیمارستان ، سازمان های بیمه) را در این قالب استاندارد در یک مکان جمع و ذخیره کند. این قالب استاندارد به سرورهای FHIR و سایر برنامه های دارای FHIR امکان ارسال و دریافت داده در چندین مکان را می دهد.

 

PFR چیست؟

Personal FHIR Record (PFR) یک سرور FHIR است که داده های مراقبت های بهداشتی را برای یک شخص مدیریت می کند. درست مانند آدرس ایمیل ، شخص دارای آدرس FHIR مربوط به خود است. PFR دقیقاً مانند یک سرور FHIR معمولی کار می کند با این تفاوت که تمام سوابق ورودی را تأیید می کند تا مطمئن شود متعلق به شخصی است که سرور FHIR برای آن ایجاد شده است. یک کاربر ممکن است یک یا چند PFR را مدیریت کند. به همین ترتیب ، یک PFR ممکن است توسط یک یا چند کاربر مدیریت شود. برای روشن کردن ، می توانم یک حساب کاربری ایجاد کنم و یک PFR جداگانه برای خودم ، برای والدینم و برای پسرم ایجاد کنم. پس از 18 سالگی پسرم می تواند حساب شخصی خود را ایجاد کند و PFR خود را به حساب خود منتقل کند. این قابلیت جابجایی PFR اجازه می دهد تا داده ها از شخص پیروی کنند ، بنابراین از تداوم ثبت اطمینان حاصل می کند و مصرف کننده واقعاً بر داده های خود کنترل می کند.

 

بیماران می توانند نقش فعالی در بهداشت خود داشته باشند

مشارکت بیمار برای موفقیت در سالهای مختلف عامل پیروی دولت بوده است. مشکل قابل توجه در این سیستم بازار شکسته خدمات و پورتال ها است که از ارائه دهنده به ارائه دهنده دیگر و بیمارستان به بیمارستان متفاوت است. داده های بیمار که در یک سیستم یا سیستم دیگر زندگی می کنند بدون هیچ راهی برای انتقال آسان داده ها بین آنها. مهمترین مزیت قابلیت همکاری FHIR ، توانایی بیماران در مراقبتهای بهداشتی است.

نمونه ای از آن نوع تعامل از بیمارانی است که با برنامه های بیمه ای خود درگیر می شوند. قابلیت همکاری می تواند در هنگام انتخاب برنامه بیمه ، به بیماران در گرفتن اطلاعات خود و انتقال سریع آنها در صورت لزوم کمک کند. همانطور که امروزه وجود دارد ، این فرایند زمان بر بوده و مستعد خطا است. با اجازه دادن به بیمار برای گرفتن نسخه ای از داده های خود از PFR و انتقال ایمن آنها به شرکت بیمه ، می توان هر دو این مشکلات را حل کرد. یکی دیگر از جنبه های اشتغال به کار در زمان طولانی ، پیش مجوزها هستند. اینها اغلب می توانند دردسر ساز شوند ، اما با توانایی به اشتراک گذاری سریع و آسان داده ها ، می توان هزینه ها را کم یا حتی از بین برد.

یکی دیگر از مزایای مهم PFR توانایی بیمار در پیاده سازی ارتباط بین توسعه دهندگان برنامه شخص ثالث است. غول های فنی مانند مایکروسافت ، گوگل ، اپل و آمازون همه در حال حرکت به سویFHIR هستند. ارتباط آنها با فناوری که بیماران هر روز استفاده می کنند ، امکان ردیابی داده های تناسب اندام و سایر برنامه های بهداشتی را فراهم می کند که در پرونده سلامت کلی بیمار قرار دارند. بیمارانی که میزان کالری خود را  دنبال می کنند ، میزان خواب خود را پیگیری می کنند یا فعالیت خود را ثبت می کنند ، قادر خواهند بود به سرعت و به آسانی آن داده ها را به ارائه دهنده خدمات درمانی خود انتقال دهند به همان روشی که ارائه دهندگان آنها قادر خواهند بود داده ها را به آنها منتقل کنند.

اینترنت اشیا مراقبت های بهداشتی با سرعت بسیار خوبی در حال رشد است ، اما تاکنون ابزار کمی وجود داشته است که بتواند داده های بهداشتی تولید شده توسط بیمار (PGHD) را با گردش کار ارائه دهنده ساده ارتباط دهد. FHIR ممکن است حلقه مفقوده بین EHR و میلیون ها FitBits ، Apple Watches ، دستگاه های اندازه گیری قند خون ، برنامه های رژیم غذایی و ردیاب های تناسب اندام باشد که توجه بسیاری از مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

البته بیماران می توانند دقیقاً اطلاعاتی را که می خواهند با چه کسی به اشتراک بگذارند کنترل کنند. به عنوان مثال ، این بیمار است كه باید تصمیم بگیرد آیا داده های آخرین مراجعه به پزشك ارائه دهنده خود ، ماه گذشته یا سال گذشته را به اشتراک می گذارد. آنها همچنین می توانند انواع داده های مشترک را کنترل کنند. به عنوان مثال ، آنها می توانند فقط داروهای تجویز شده را به اشتراک بگذارند ، یا می توانند تشخیص ها و درمان ها را انتخاب کنند. کنترل دقیق آنچه به اشتراک گذاشته می شود ، امکان حفظ حریم خصوصی بیشتر و احساس کنترل بهتر بر داده های بیمار را فراهم می کند.

 

مراقبان بهداشت می توانند از FHIR بهره مند شوند

امکان ثبت اطلاعات از چندین سیستم حتی برای بیماران منفرد نیز ممکن است دشوار باشد ، اما برای مراقبان سلامت ، این کاملاً سطح جدیدی از دشواری را به خود اختصاص می دهد. خوشبختانه PFR با اجازه دادن به یک نقطه واحد که تمام جریان های داده می توانند به آن متصل شوند ، می تواند به راحتی آن را کاهش دهد. این تمرکز داده ها ، جمع آوری داده ها و بازبینی انبوه آنها را بسیار آسان می کند. این امر نیازی به مکالمه تلفنی فشرده و درخواستها را ضبط می کند ، به مراقبان اجازه می دهد تا به راحتی داده ها را بین قرار ملاقات و ارائه دهندگان به اشتراک بگذارند. یک مزیت ثانویه ، کارآیی مدیریتی به صورت زمان کمتری برای پر کردن فرم ها و انجام آزمایش های آزمایشگاهی اضافی است. با سهولت قابلیت جابجایی داده ها ، داده های جمع آوری شده یک روز می تواند در دست پزشک دیگر باشد یا شاید حتی به صورت بلادرنگ باشد.

 

FHIR مراقبت از بیمار را بهبود می بخشد

بهبود کیفیت مراقبت هم برای ارائه دهندگان و هم برای بیماران خوب است. FHIR از این نظر منحصر به فرد است که بارهایی را که به ارائه دهندگان اجازه می دهد نیازهای بالینی بیمار خود را متمرکز کنند و کمتر بر وظایف اداری متمرکز می کند ، کاهش می دهد. همچنین طیف گسترده ای از مزایای مستقیم تر را فراهم می کند.

به عنوان مثال ، جمع آوری امن داده ها از تخصص های متعدد به ارائه دهندگان این امکان را می دهد تا الگوهایی را در سلامتی بیمار شناسایی کنند که منجر به بیماری های متعدد می شود. شناخت این الگوها اولین قدم در جهت بهبود نتایج برای این بیماران و همچنین برای بیماران آینده است. علاوه بر این ، این به ارائه دهندگان اجازه می دهد تا مراقبت های پیشگیرانه بهبود یافته را برای بیمارانی که شروع به نشان دادن علائم هشدار دهنده اولیه دارند ، انجام دهند.

یکی دیگر از کاربردهای عالی برای PFR ، شبکه ایمنی در موارد اضطراری است. تصور کنید که هنگام مراجعه به اورژانس هنگام تعطیلات می توانید فوراً یک تاریخچه پزشکی کامل ارائه دهید. با FHIR می تواند واقعیت باشد. قابلیت جابجایی و قابلیت همکاری بهتر باعث مراقبت به موقع و ایمن تر از بیمار می شود.

هرچه زمان می گذرد و FHIR بیشتر در صنعت مراقبت های بهداشتی ریشه می یابد ، حتی مزایا و پیشرفت های بیشتری برای بیماران شکل می گیرد. FHIR نویدبخش قابلیت انتقال واقعی و کنترل دقیق در مقیاسی است که هنوز در صنعت مراقبت های بهداشتی دیده نشده است. با این حال ، تأمین این فناوری و معرفی آن به بیماران ، به عهده ارائه دهندگان و پرداخت کنندگان خواهد بود. در حال حاضر برنامه های زیادی در حال ظهور هستند که FHIR را حتی بیشتر تأمین می کنند.

 

 

FHIR برای ارائه دهندگان خدمات چه فوایدی دارد؟

استاندارد HL7 FHIR دیگر اصطلاح عجیبی در جهان ارائه دهنده نیست. این استاندارد به عنوان استاندارد داده ای كه به طور گسترده پذیرفته شده ظاهر شده است. حتی در حالی که وعده همکاری با FHIR در حال تحقق است ، بسیاری از ارائه دهندگان تعجب می کنند "چه چیزی برای من دارد؟" در حقیقت ، سازمانهای ارائه دهنده در هر اندازه از نظر بالینی و تجاری به شکل گردش کار کارآمد بالینی ، نتایج بهتر بیمار و انطباق با مقررات بسیار سود می برند. FHIR قدرت ساده سازی یا از بین بردن بسیاری از مسائل مربوط به کارهای اجرایی و هماهنگی مراقبت را دارد و ارائه دهندگان، خدمات بیشتر را با تمرکز بر بیماران خود در اختیار دارند.

 

بنابراین FHIR چگونه کمک می کند؟

FHIR برای کسانی که با فناوری پشتیبانی از آن آشنا نیستند ، کمی پیچیده به نظر می رسد. برای این بحث می توانیم این را کمی ساده کنیم و بگوییم که FHIR یک مجموعه داده استاندارد ایجاد می کند که به برنامه ها و سیستم های مختلف امکان ارسال ، دریافت و اشتراک داده ها را به سرعت می دهد. این مجموعه داده استاندارد برای ارائه دهندگان و پرداخت کنندگان اعمال می شود و امکان تبادل دو طرفه داده با پرداخت کنندگان ( به عنوان مثال: Medicare ، Medicaid و Commercial ) را فراهم می کند.

FHIR سه هدف اصلی را امکان پذیر می کند:

·         هماهنگی مراقبت

·         همکاری بیمار

·         انطباق و تحقیقات نظارتی

 

بگذارید با کمک برخی از ابتکارات مراکز خدمات مدیکر و مدیکای ایالات متحده (CMS) که قابلیت همکاری داده های بهداشتی سرچشمه آنهاست ، توضیح دهیم.

 

1- دسترسی بیمار و تبادل اطلاعات بهداشتی را فراهم کنید

از آنجایی که سیستم تشویقی مبتنی بر شایستگی (MIPS) بر سازمانهای بزرگ و کوچک تأمین کننده تأثیر می گذارد ، بیایید ابتدا به بررسی تأثیر FHIR در زمینه MIPS بپردازیم. FHIR با برداشتن برخی از کارهای مورد نیاز برای انطباق با MIPS می تواند بار گزارش MIPS را که امروزه توسط بسیاری از ارائه دهندگان احساس می شود ، کاهش دهد.

به عنوان مثال ، تحت بخش MIPS Promoting Interoperability Category ، بیماران باید ظرف چهار روز کاری پس از دریافت اطلاعات ، به بیماران اطلاعات الکترونیکی دسترسی الکترونیکی دهند. آنها همچنین باید با ارسال ، دریافت و ادغام اطلاعات بیماران ارجاع شده به آنها و بیمارانی که به سایر سازمانهای ارائه دهنده انتقال می دهند ، از حلقه مراجعه الکترونیکی پشتیبانی کنند. با استفاده از FHIR ، این داده ها می توانند بلافاصله و به طور خودکار در دسترس قرار بگیرند. از بین بردن باری که برای بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی سنگین بود. این نیاز به MIPS فراتر از نمرات MIPS و تنظیمات بازپرداخت همراه است و بر کیفیت مراقبت و گاهی اوقات بر زندگی بیمار تأثیر می گذارد.

 

2- FHIR API برای مدلهای پرداخت جایگزین مورد نیاز است

مدل های پرداخت جایگزین (APMs) روشی پرداختی است كه توسط CMS اتخاذ شده و به آنها تشویقی برای ارائه خدمات با كیفیت بالا و مقرون به صرفه پرداخت می كند. APM ها می توانند در شرایط خاص بالینی ، در یک قسمت مراقبت یا در جمعیتی که شامل MIPS APM هستند ، اعمال شوند. CMS اخیراً چند مدل پرداخت ویژه ویژه جدید را ارائه داده است که بر اساس APM های موجود ساخته می شوند. همه این مدل های پرداخت به ارائه دهندگان نیاز دارند تا از EHR استفاده کنند که قادر است داده ها را از طریق FHIR API به اشتراک بگذارد تا هدف این مدل های پرداخت را برآورده کند ، مبادله به موقع اطلاعات بهداشتی بیمار را که تأیید شده است فراهم کند و این امکان را فراهم می کند:

·         افزایش مشارکت بیمار

·         هماهنگی مراقبت بهبود یافته

·         مراقبت از بیمار بهبود یافته است

·         نتایج تشخیصی و بیمار بهبود یافته

·         افزایش کارآیی تمرین و دستیابی به صرفه جویی در هزینه

 

3- داده ها در مرحله مراقبت (DPC)

DPC به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اجازه می دهد تا داده های مراقبت های بهداشتی را برای بیماران خود مستقیماً از CMS با استفاده از داده های مطالبه شده، وارد کنند. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی باید هدف مربوط به درمان را برای مشاهده سابقه مطالبه شده ی بیمار داشته باشد. ارائه دهندگان می توانند اهداف درمانی خود را با ارسال "فهرست اسناد" ، که لیست بیماران در حال حاضر تحت مراقبت آنها است ، تأیید کنند. پس از ثبت نام ، یک ارائه دهنده می تواند این داده ها را با یک کلیک ساده دریافت کند. CMS این ابتکار را به منظور افزایش مراقبت از بیش از 53 میلیون ذی نفع Medicare انجام داد.

تصور کنید که با ایجاد یکپارچه سازی فرآیند اشتراک داده ها بین EHR و شرکت بیمه ، می توانید هزینه های درخواست مجوز قبلی را کاهش داده یا حتی هزینه های آن را از بین ببرید. یا تصور کنید که می توانید بلافاصله به درخواست سوابق پزشکی پاسخ دهید و از این طریق میزان کار و زمان لازم برای کار از طریق انکارها را به شدت کاهش دهید.

در حالی که در ابتدا ، این فقط در مورد داده های CMS (Medicare and Medicaid )اعمال می شود ، هنگامی که قانون پیشنهادی CMS-9115 (قانون همکاری و دسترسی به بیمار) لازم الاجرا می شود ، سایر پرداخت کنندگان ملزم به پیروی از این روش برای افزایش سود ارائه دهنده اشتراک هستند - داده های معتبر به موقع

 

4- مدیریت مراقبت مزمن

مدیریت مراقبت مزمن یکی دیگر از مواردی است که از معرفی قابلیت همکاری به ویژه با گذشت زمان و جمع شدن هرچه بیشتر داده ها به سیستم ، بهره قابل توجهی می برد. با مشخص شدن مجموع و روند داده ها ، ارائه دهندگان در مورد مشخصات بیماری های مزمن اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد و قادر خواهند بود با استفاده از این داده ها مراقبت های پیشگیرانه موثرتری را برای بیماران مبتلا به بیماری های چندگانه ارائه دهند.

در خارج از مطب ، بیماران می توانند تقریباً به صورت بلادرنگ داده های خود را پیگیری کنند زیرا نتایج آزمایشات و یادداشت ها در EHR آنها جمع می شود. سپس آنها می توانند این داده ها را بگیرند و به سرعت به اشتراک بگذارند تا نظرات سایر متخصصان را مربوط به بیماری و مشکلات خود بدانند.

 

5- مدیریت مراقبت

بهبود مدیریت مراقبت یکی دیگر از مزایای بارز افزایش ارتباط متقابل و همکاری است. به عنوان مثال ، چندین سیستم FHIR بهم پیوسته با یکدیگر به ارائه دهندگان این امکان را می دهد تا علائم هشدار دهنده را در میان بیمارانی که در معرض خطر زیاد بیماری های چندگانه هستند ، شناسایی کنند. شناسایی این بیماران و صدور مراقبت های پیشگیرانه چشم انداز طولانی مدت را برای این بیماران افزایش می دهد و هزینه های سیستم کلی را کاهش می دهد. به عنوان مثال تصور کنید یک بیمار دیابتی که می تواند قند خون خود را آزمایش کند و داده هایی که خارج از حد طبیعی است ، به طور خودکار برای ارائه دهنده خدمات (پزشک) خود ثبت می شود بدون اینکه نیازی به یادآوری داشته باشد که آن را یادداشت یا برای مراجعه به مطب به همراه داشته باشد.

علاوه بر این ، FHIR API  با تسهیل در تبادل سریع و مطمئن اطلاعات ، بیماران را قادر می سازد تا در رفاه خود نقش فعالی داشته باشند. بیماران حتی بیشتر به داده های پزشکی خود در قالب استاندارد دسترسی پیدا می کنند ، که توسعه دهندگانی مانند مایکروسافت ، آمازون ، اپل و گوگل را برای توسعه برنامه هایی که نه تنها سابقه پزشکی بیمار را مطالعه و یاد می گیرند بلکه می توانند داده ها را به عنوان ارائه دهنده، ارائه دهند سوق می دهد. خوب تعجب آور نیست که این غول های فناوری از FHIR پشتیبانی می کنند.

 

6- مزایای قابلیت همکاری برای ارائه دهندگان

ارائه دهندگان در چندین سطح در یک اکوسیستم مراقبت های بهداشتی قابل تطبیق که توسط API های FHIR تأمین می شود ، سود می برند. با ارائه و دریافت دسترسی به داده های مناسب در زمان مناسب ، سازمان های ارائه دهنده قادر خواهند بود:

·         مراقبت بهتر و به موقع از بیماران خود ارائه دهند

·         با از بین بردن خطاهای پزشکی ، ایمنی بیشتر بیمار را فعال کنید

·         آزمایش های تشخیصی غیرضروری / تکراری را کاهش دهید

·         به تعامل و رضایت بیشتر بیمار دست یابید

·         مسئولیت پزشکی را کاهش دهید

·         رعایت مقررات را با سهولت انجام دهید

 

سرانجام ، هنگامی که به صورت کلی نگاه می کنیم ، می توان کار اداری را به میزان قابل توجهی کاهش داد. زمان کمتری به تماس های تلفنی و مستندسازی داده هایی که قبلاً در جای دیگری ثبت شده اند ، صرف خواهد شد. این بدان معناست که کارمندان قبلاً روی فعالیتهای غیر ارزش آفرین متمرکز بوده اند می توانند تلاش خود را به سمت فعالیتهایی هدایت کنند که مستقیماً به درد بیمار می خورد.

گرچه ممکن است بسیاری از این مزایا دور از ذهن به نظر برسد ، اما اکنون بیشتر این موارد به واقعیت تبدیل شده اند. سیستم هایی مانند BlueButtonPRO today امروز در دسترس هستند و می توانند با سیستم های CMS ادغام شوند و اطلاعات بیمار را در چند ثانیه جذب کنند. ثبت نام بیماران بسیار سریع است - به راحتی تنظیم حساب ایمیل. مدیریت دسترسی بیمار برای شما آسان است و همچنین استفاده از آن برای بیماران آسان است. از همه مهمتر ، استفاده از آن ایمن و ایمن است. BlueButtonPRO the از آخرین استانداردهای امنیتی از جمله OAuth استفاده می کند - یک پروتکل استاندارد شده که به طور گسترده در صنعت فناوری مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که انتقال داده بدون وقفه و ایمن است.

 

BlueButtonPRO  این توانایی را برای شما فراهم می کند:

به بیماران متصل شوید و دسترسی آنها را فراهم کنید: دسترسی الکترونیکی به بیماران خود را بصورت ایمن فراهم کنید تا نه تنها شرایط نظارتی MIPS را برآورده کند ، بلکه بیماران را نیز تحت مراقبت خود قرار دهد.

داده های بیمار را وارد کنید: داده های فعال FHIR را از سایر ارائه دهندگان ، برنامه های بهداشتی ، برنامه های بهداشتی و ردیاب های تناسب اندام که بیماران با شما به اشتراک می گذارند ، بپذیرید. این داده ها را در نمودار بیمار بگنجانید تا تصویر کامل تری از سابقه پزشکی بیمار بدست آورید.

تبادل داده با سایر ارائه دهندگان: برای اطمینان از تداوم مراقبت از بیماران ، ارجاع و خلاصه مراقبت را ارسال و دریافت کنید. بیماران خود را به آرامی به مراکز دیگر منتقل کنید ، از خطاهای پزشکی جلوگیری کنید و از آزمایش ها و اقدامات غیرضروری خودداری کنید.

اتصال به برنامه ها: برنامه های مبتنی بر FHIR را با داده های جمع شده برای پیوستن به دارو ، محاسبات دوز دارو ، ارزیابی خطر برای برخی شرایط و سایر برنامه های خاص متصل کرده و از آنها استفاده کنید تا مراقبت های بهتری از بیماران خود داشته باشید.

FHIR بالغ شده است تا یک استاندارد داده ایمن باشد که راه را برای همکاری معنایی هموار می کند. اکنون واضح است که با فراگیر شدن داده ها ، این امر نوآوری در آینده را تشویق می کند. برای کسانی که زودتر آن را  می پذیرند ، مزایای آنها حتی بیشتر خواهد بود زیرا دسترسی به داده های تغییر دهنده، به آنها کمک می کند مراقبت های استثنایی را برای بیماران خود فراهم کنند و رشد تصاعدی داشته باشند.

 

 منابع:

?What is HL7's FHIR Standard

Welcome to FHIR

Fast Healthcare Interoperability Resources (Wikipedia)

?What is HL7 FHIR

?Why FHIR Matters for Patients

?FHIR: What’s in it for Providers

نویسنده
نرگس پارسا

نرگس پارسا

فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات سلامت و علاقه مند به حوزه یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی و سلامت الکترونیک

مطالب پیشنهادی
کلیات ثبت بیماری ها

کلیات ثبت بیماری ها

کلیات ثبت بیماری ها(قسمت اول) نظام مراقبت: جمع آوري، آنالیز و تفسیر مستمر و سیستماتیک داده هاي مرتبط با سلامت اهداف نظام مراقبت: بررسی روند بیماري پیش بینی و کنترل طراحی مداخلات گسترش تحقیقات تغییرات بیماري ها