امکان سنجي پياده سازي فناوري پزشکي از راه دور در بيمارستان هاي منتخب ايران

امکان سنجي پياده سازي فناوري پزشکي از راه دور در بيمارستان هاي منتخب ايران

نویسندگان:

نوبخت ثمین، باقری سمیه، مهرآیین اسماعیل، شمس آبادی احمد رضا

چکیده:

زمينه و هدف: پياده سازي موفق و استفاده بهينه از فناوري پزشکي از راه دور نيازمند تامين زيرساخت هاي لازم و عوامل موفقيت اين فناوري مانند اينترنت پرسرعت مي باشد. پژوهش حاضر به امکان سنجي پياده سازي پزشکي از راه دور در بيمارستان هاي منتخب پرداخته است.

روش بررسي: پژوهش حاضر از نوع توصيفي-تحليلي بود که در سال 1395 در بيمارستان هاي منتخب انجام گرفت. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته اي بود که روايي آن توسط 4 نفر از استادان مديريت اطلاعات سلامت و پايايي آن با استفاده از آزمون همبستگي دروني آلفاي کرونباخ (0.83) تعيين شد. نتايج با استفاده از آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي تحليل شد.
يافته ها: بر اساس يافته ها، 82.2 درصد از بيمارستان هاي مورد بررسي به اينترنت پرسرعت دسترسي نداشتند و تنها 5.5 درصد به فيبر نوري مجهز بودند. مشکلات بيمه و بازپرداخت و کمبود کادر فني به عنوان موانع اصلي و مقاومت کادر پزشکي و مشکلات صدور مجوز به عنوان موانع کم اهميت براي پياده سازي اين فن آوري مطرح شدند. عوامل سازماني و فرهنگي (
p-value برابر با 0.001)، زيرساخت هاي فني (p-value برابر با 0.005) و الزامات مالي (p-value برابر با 0.021) فن آوري پزشکي از راه دور با ميزان تحصيلات و گرايش، اختلاف معني داري در سطح خطاي 5 درصد داشت.
نتيجه گيري: به دليل وجود موانعي از قبيل نبود تجهيزات ويدئو کنفرانس، نبود اينترنت پرسرعت، بودجه ناکافي براي خريداري و پياده سازي تجهيزات لازم، بيمارستان هاي مورد مطالعه در حال حاضر قادر به ارايه خدمات پزشکي از راه دور نبودند.

مرورگر شما قادر به خواندن PDF نیست لطفا برای دانلود فایل اینجا را کلیک کنید.

فایل های ضمیمه

دانلود فایل

نویسنده
زهرا نصیری

زهرا نصیری

فارغ التحصیل کارشناسی رشته فناوری اطلاعات سلامت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان علاقه مند به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت و استفاده از IT در مراقبت سلامت

مطالب پیشنهادی